Din vej til succes på sociale medier
Nøglen til at få succes på sociale medier er at levere relevant og gribende indhold der rammer de rigtige mennesker på de rigtige tidspunkter. Og det stiller krav til din planlægning. For hvordan når du at skabe aktuelt indhold, poste og reagere på kommentarer og likes, samtidig med at du passer resten af din forretning?
Det er her din SoMe strategi kommer ind i billedet. Din SoMe strategi sørger for at dit indhold ikke drukner i alt det andet indhold der findes på sociale medier, men ses, klikkes på og fastholder din målgruppe. For at opnå dette er planlægning alfa og omega.
Planlæg, planlæg, planlæg
At planlægge dit indhold og øge din følgerskare er en videnskab, men heldigvis en der er til at lære. Du skal være realistisk i din planlægning, basere den på data og, vigtigst af alt, sørge for at tage din plan seriøst. Der er heldigvis en masse tricks og smutveje du kan tage for at gøre det lettere for dig selv.
Opstil realistiske og konkrete mål
Første skridt på vejen til en succesfuld SoMe strategi, er finde ud af hvad du vil opnå med din indsats. Opsæt nogle konkrete mål og husk at være realistisk. Et mål om at få 100.000 følgere på instagram inden for den første uge er konkret (og ambitiøst), men næppe særlig realistisk.
Ved at sætte realistiske og konkrete mål, sikrer du at du kan måle på din indsats, forbedre hvor forbedres skal og bedre analysere den data du får gennem din markedsføring.
Find din målgruppe
Før du begynder at skabe content og sende det ud på alverdens medier, er det vigtigt at kende din målgruppe. Du har sikkert en ret god fornemmelse om hvilken type mennesker der er i din målgruppe, men fornemmelser skal altid understøttes af data.
Der findes masser af data fra sociale medier som kan hjælpe dig til at definere din målgruppe og se deres interesser og ud fra dette begynde at planlægge emner du vil formidle for at ramme din målgruppe bedst muligt.
Er du i tvivl om din målgruppe og har du ikke nok data, kan du lave personaer ud fra dine fornemmelser og teste indhold af på rigtige mennesker som minder om dine personaer.
Skab din content plan
Skal du fastholde og engagere dine brugere er det vigtigt at dit content er gennemtænkt og godt udført. Derfor er en grundigt udtænkt content plan uundværlig i din strategi.
For at skabe godt content handler det først og fremmest om at ramme din målgruppe med relevant information. Du bør også overveje hvad du vil have ud af at fremvise dine guldkorn. Vil du fremstå som ekspert, vil du sælge produkter her og nu, eller vil du have din målgruppe til at anbefale dig til venner og bekendte?
Din content plan kan, vil og bør ændre sig løbende som du lærer din målgruppe bedre at kende.
Hvornår og hvor meget skal du poste?
En sidste vigtig ting som du bør have med i din SoMe strategi er hyppigheden af dine opslag. Du skal se om du kan finde den fine balance mellem at være aktiv og tilstede, men uden at spamme. Det vigtige er ikke at du poster hver dag og hele tiden rammer målgruppen. Det vigtige er at du er kontinuerlig i dine opslag.
Igen skal du tage planlægningshatten på. Hvad er realistisk for dig at nå? Kan du nå at producere god content til at poste hver dag, eller giver det mere mening for dig at gøre det en gang om ugen. Uanset hvad du beslutter dig for er det vigtigt at du holder dig til planen. Hvis du vælger at poste hver tredje mandag i måneden er det ikke nødvendigvis for sjældent. Det der er vigtigt er at dine følgere (og algoritmerne på f.eks. facebook) kan regne med at der kommer godt og relevant indhold fra dig hver tredje mandag i måneden. Så fremstår du stabil, troværdig og relevant hver gang du poster.
De fleste sociale medier giver dig mulighed for at planlægge udgivelsestidspunkter dine opslag på forhånd langt ud i fremtiden. For mange webshopejere giver dette mulighed for at bruge en dag eller to på at tage produktbilleder og skrive tekster til opslag, og en dag om ugen/måneden/året på at planlægge hvornår opslagene bliver postet.
Mål og evaluer dine resultater
Kan du huske at vi nævnte det der med målbarhed? Grunden til at det er så vigtigt at kunne hive data ud fra din indsats er, at du med din data kan tilpasse dit indhold efter hvor du ramte plet og hvor du ramte ved siden af. Og du kommer til at ramme ved siden af. Heldigvis er det typisk af vores fejl vi lærer.
Den data du kan få ind ved at lave et opslag som ikke får gode reaktioner, kan hjælpe dig til at forstå din målgruppe bedre og endda udvide den. Var der meget negative reaktioner, eller var målgruppen bare ligeglad med dit opslag? Måske var der endda gode reaktioner, men fra personer med interesser du ikke tidligere har været opmærksom på, og som du kan ramme som en sekundær målgruppe.
Du kan på samme måde trække data fra dine succesfulde opslag. Men pas på med kun at arbejde med den “sjove” data – den er typisk også ensformig, og det lærer man ikke af.